października 06, 2017

ZUPA GRZYBOWA JAK U BABCI






ZUPA GRZYBOWA JAK U BABCI



Dzisiaj grzyby! Jak, już Wam pisałam ostatnio, podczas krótkiego wypadu na wieś udało mi się nazbierać trochę grzybów, co mnie bardzo cieszy, bo będę mogła z nich korzystać całą zimę. Siostra również zaciera ręce, bo stwierdziła, że wreszcie będzie miała fajne przepisy na grzyby w roli głównej. Po zupie z kurkami i risotto z prawdziwkami, przyszła pora na prostą, domową zupę grzybową, taką jaką robiła moja babcia, zazwyczaj we wrześniu. Dobrze pamiętam, jak ta zupa pachniała i smakowała, jak babcia łyżką, od serca nakładała na talerze, gęstej i gorącej zupy. Była to jedna z ulubionych zup mojego dziadka, który uwaga, jadł ją na śniadanie! Myślę, że tamto pokolenie tak miało, wychowane i żyjące w czasach wojny. Ta potrzeba gorącego posiłku, była w moim dziadku mocno zakorzeniona, dlatego zawsze na początek dnia jadł talerz gorącej zupy. Kiedyś już Wam pisałam, że mój dziadek był masarzem, więc na kuchni chłop się znał!


Moja babcia przygotowywała zupę grzybową na dwa sposoby, jedna to tzw. zalewajka, a druga zdecydowanie lżejsza w formie zupa grzybowa, a no i oczywiście, przypomniał mi się trzeci rodzaj zupy tej grzybowej wigilijnej, która pojawiła się tylko kilka razy, bo u mnie w rejonie robi się barszcz czerwony. 
Dzisiaj zrobimy zupę grzybową w  pysznej formie.


SKŁADNIKI;


- 2 udka + 2 skrzydełka z kurczaka
- 1 plaster wędzonego boczku (opcjonalnie)
- 4 ząbki czosnku
- 3 liście laurowe
- 5 małych ziemniaków pokrojonych w kostkę
- 5 ziaren ziela angielskiego
- 3 gałązki rozmarynu
- 3 gałązki cząbru
- 3 marchewki pokrojonych w kostkę
- 1 biała część pora
- 1 mała cebula cukrowa
- 10 -15 sporych grzybów ( prawdziwki, podrzybki, krakusy, stojaki)
- 3 łyżki śmietany 12%
- 1 łyżka mąki pszennej
- 4 łyżki oliwy z oliwek

Do sporego garnka włóż umyte mięso, przyprawy, warzywa, zalej zimną wodą i gotuj na małym ogniu, aż mięso będzie miękkie.
Na patelni na oliwie podsmaż pokrojone w plastry grzyby, smaż je partiami i dodawaj do zupy, przesmaż czosnek i dodaj z całym sosem z patelni do zupy. 
Zupę z grzybami gotuj przez 5- 10 minut.
Zupę zagęszczamy 1 łyżką mąki, w tym celu mąkę umieść w kubku i wymieszaj z 1/4 szklanki wody, wlej do gotującej się zupy, wymieszaj, zmniejsz ogień do minimum,  dodaj śmietanę i gotowe!

Przepyszna zupa!

Polecam Wam na obiad jesienią!







1 komentarz:

Cześć! Dziękuję, za komentarz. Bardzo mi miło, że tutaj zaglądasz.
Pamiętaj, że pozostawiając komentarz wyrażasz zgodę na jego publikację na tej stronie, jak i twojego nicku- użytkownicy z kontem google.

Copyright © 2017 SMYKWKUCHNI