lutego 08, 2020

Najprostszy chleb na zakwasie. Orkiszowo- pszenny z miodem.




Dzisiaj przychodzę do Was z przepisem na bardzo prosty chleb na zakwasie. Chleb z mąki orkiszowej i z mąki razowej z dodatkiem miodu, smakuje wybornie i pachnie powiem Wam szczerze- szalenie! A wszystko za sprawą dodatku miodu i wypieku na naturalnym zakwasie żytnim. Ten chleb na zakwasie robi się tak na prawdę może 10 minut, resztę robi za nas czas. Polecam Wam go na początek przygody z wypiekami chleba na zakwasie. W najbliższym czasie będą Wam tutaj podawać takie szybkie przepisy na pieczywo na zakwasie. U mnie wygląda to tak zazwyczaj raz piekę "SOURDOUGH BREAD" gdzie wychodzą mi dwa duże bochenki chleba zazwyczaj wystarczają nam na pięć dni a potem mam ochotę na coś szybkiego i piekę zawsze jakiś chlebek w foremce. Pomyślałam, że może też byście chcieli piec takie szybkie i proste chlebki. Dzisiaj mój ulubiony orkiszowo- pszenny z miodem i płatkami owsianymi. 


W SPRZEDAŻY JEST JUŻ MÓJ E-BOOK


DOMOWE WYPIEKANIE


KOMPENDIUM WIEDZY O WYPIEKU CHLEBA NA ZAKWASIE
Z GARNKA ŻELIWNEGO, Z PARĄ WODNĄ, JAK ZROBIĆ ZAKWAS, JAK GO PROWADZIĆ I WIELE WIELE INNYCH!
POLECAM SERDECZNIE!













PRZEPIS NA CHLEB ORKISZOWO -PSZENNY Z MIODEM



Zakwas 

Zakwas dokarmiamy 75 g mąki żytniej typ 720 i 75 g wody, odstawiamy na 3,5 godziny


Ciasto właściwe:

- 200 g zakwasu żytniego w fazie wzrostu

- 200 g mąka pszenna razowa
- 100 g mąka orkiszowa
- 50 g płatków owsianych
- 40 g miód
- 7- 10 g soli
- 290 g wody
- łyżka oliwy lub oleju


Mąki zmieszaj ze sobą i dodaj wodę 40 minut przed upływem wzrostu zakwasu. 
W powstałym cieście będzie odbywać się proces autolizy, o którym piszę TUTAJ.
Po upływie 40 minut dodaj zakwas, sól i resztę składników.
Ciasto wyrabiaj robotem z hakiem przez 15 minut.
Blaszkę - długą keksówkę wysmaruj sowicie olejem rzepakowym, obsyp płatkami owsianymi dość dokładnie, szczególnie w załamaniach aby chleb Ci nie przywarł w trakcie pieczenia.

Ciasto umieść w keksówce i odstaw na około 5 godzin.
Ciasto różnie wzrasta, w zależności od temp. otoczenia, ja w domu mam bardzo ciepło, więc u mnie to takie 4 - 5 godzin, ale jak piekłam w taki sposób chleby wtedy kiedy jeszcze wynajmowałam mieszkanie, które było zimne, to wzrastały mi nawet do 8 -10 godzin. Wystarczy, że blaszkę z ciastem odstawisz w ciepłe miejsce, przykryjesz ściereczką i będziesz zaglądać co jakiś czas. Kiedy ciasto wypełni blaszkę do 80% wysokości, pieczemy chleb.
Chleb wypiekamy zawsze w mocno nagrzanym piekarniku.

Nagrzej piekarnik do temp. 240 stopni, na dno piekarnika wstaw metalową miskę z wodą, tak aby parowała podczas pieczenia. 
Grzanie dół.

Ważne miska musi być duża, więc możesz wstawić dwie mniejsze, zadbaj o to by wody starczyło na cały proces pieczenia.

Piekarnik ma być nagrzany już z wodą naparowaną wtedy dopiero wstawiamy chleb do pieczenia.

Wstaw keksówkę z chlebem i zmniejsz temp. do 230°C pieczemy 40 -45 minut. 
Ostatnie 10 minut wyjmujemy miski z wodą i pieczemy bez pary aby chleb ładnie się zrumienił.


Chleb wyjmujemy gorący, nożem objedź blaszkę dookoła, aby upewnić się, że nigdzie nie przywiera - sprawdzamy czy dobrze obsypałaś blaszkę ;-). 

Odwracamy do góry nogami keksówkę i wyjmujemy chleb. 
Chleb studzimy na kratce, dopiero jak wystygnie kroimy. Brzegi chleba, jak i spód powinny być zrumienione.

Życzę smacznego!



Polecam również Ci mój e-book








4 komentarze:

  1. uwielbiam domowe pieczywo!

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba cię normalnie kocham :-) mimo tego, że chleb mi nie urósł przed wypieczeniem to i tak wyszedł mega pyszny i sprężysty. Będę próbowała do skutku aż wyjdzie idealny. Wróciłaś mi wiarę w pieczenie pieczywa w domu, bo większość przepisów jakie miałam choć pyszne zaraz po upieczeniu to kruche i słabo smakuje po czasie. A teraz jest nadzieja :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ;-) myślę, że zakwas słaby. Trzeba zawsze sprawdzić przed pieczeniem czy jest ok, bierze się łyżkę i puszcza na wodzie jak pływa jest ok. Tutaj o tym pisałam: https://smykwkuchni.blogspot.com/2020/02/wszystko-co-musisz-wiedziec-o-wypieku.html

      Usuń

Cześć! Dziękuję, za komentarz. Bardzo mi miło, że tutaj zaglądasz.
Pamiętaj, że pozostawiając komentarz wyrażasz zgodę na jego publikację na tej stronie, jak i twojego nicku- użytkownicy z kontem google.

Copyright © 2017 SMYKWKUCHNI