marca 23, 2017

J. HAMELMAN- PRZEPIS NA CHLEB- NA ZAKWASIE



DOMOWY CHLEB NA ZAKWASIE ;-)

CHLEB WEDŁUG RECEPTURY  J. HAMELMANA  


Jeffrey Hamelman, to bezkonkurencyjny guru w zakresie wypieków chleba. Jego książka pt. "Chleb", jest określana jako biblia wypieków chleba. Książka to bestseller światowy, a przepisy na chleby według pana Hamelmana, biją rekordy popularności. Dzisiaj dzielę się z Wami przepisem na chleb - Pain au levain.
Chleb jest chlebem z mąki pszennej, tylko na zakwasie, ma bardzo cienką i chrupiącą skórkę. Miąższ ma o idealnej strukturze, bardzo miękki i idealnie lekko wilgotny. Chleb według tej receptury robię już trzeci raz, i za każdym razem wychodzi świetnie, dlatego mogę podzielić się z Wami przepisem, bo wiem, że jest sprawdzony. Ma jedyny minus jest czasochłonny, ale wart każdej poświęconej mu minucie ;-)
Polecam Wam!



PRZEPIS NA CHLEB NA ZAKWASIE WEDŁUG J. HAMELMANA 

zaczyn:

- 30g zaczynu żytniego (dokarmionego około 10-12 godzin wcześniej)
-130 g mąki pszennej chlebowej
- 90 g wody
- 10 g mąki żytniej

wykonanie:

W/w składniki wymieszaj ze sobą  i przykryj folią, odstaw na minimum 12 godzin. Ja zaczyn zawsze robię wieczorem przed pójściem spać i rano mogę dalej z nim działać. 



ciasto na chleb:

- 730 g mąki pszennej chlebowej
- 500 g wody
- 40 g maki żytniej chlebowej
- 20 g soli
- 230 g zaczynu

wykonanie:

Mąkę pszenną chlebową, żytnią i wodę połącz ze sobą, albo w misie robota, albo po prostu łyżką drewnianą. Odstaw na 20 - 60 minut. Ja odstawiam na 20 minut.
Po tym czasie ciasto należy posolić i ułożyć na nim zaczyn. Wymieszać i pozostawić w misie na 2,5 godziny. W ciepłym miejscu bez przeciągów. W trakcie tego czasu ciasto należy dwukrotnie odgazować, przekładając je. Ciasto składamy po upływie 50 minut i 100 minut.
Po tym czasie ciasto na chleb wyjmujemy z miski i formujemy bochenki, możecie uformować dwa bochenki bądź jeden większy. Na początek proponuje Wam dwa mniejsze.
Ciasto przekładamy do koszyczków wcześniej posypanych mąką.
Ja swój chleb piekłam w patelni żeliwnej, więc patelnię, wysmarowałam olejem, obsypałam mąką i ciasto na chleb wyrastało już w patelni. 
Ciasto wyrasta do 2,5 godzin. U mnie za pierwszym razem było to tylko dwie godziny, za drugim trzy godziny, a teraz 2,5 godzin. Wszystko zależy od szybkości fermentacji w cieście.
Jeśli Twoje bochenki wyrastały w koszyczkach, przenieś je na kamień do pieczenia lub blaszkę.
Przed pieczeniem można naciąć chleby.
Chleb pieczemy w wysokiej temperaturze 240 stopni C, czas 40-45 minut.
Mój wielki bochenek piekłam godzinę.
Chleb studzimy na kratce.



Chleb ma cudowną skórkę, idealnie wypieczoną.
Polecam Wam szczerze ten przepis.

Życzę smacznego!

P.S.. filmik jak kroje chleb jest na instagramie, więc możecie zobaczyć jaką ma cudowną skórkę



4 komentarze:

  1. Piekłam podobny, ale na mące żytniej jasnej. Podobny pod tym względem, że najpierw dodawało się zakwas, robiło zaczyn i dopiero po 12 godzinach ciasto właściwe. Najlepiej zrobić właśnie tak jak Ty, wieczorem i na drugi dzień piec :) Wyszedł Ci perfekcyjnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję ❤️❤️❤️😘😘😘

      Usuń

Witam! Dziękuję za odwiedziny! Jeśli chcesz poznać mnie bliżej, śledź mój profil na Instagramie lub Facebooku. Będziesz, zawsze na bieżąco, a mi będzie miło, Cię poznać ;-) Do zobaczenia!

INSTAGRAM 29 700 obserwatorów

Copyright © 2017 SMYKWKUCHNI