grudnia 22, 2019

Kapusta z grochem na Wigilię



Kapusta z grochem to bardzo regionalne i tradycyjne danie, robiła je zawsze moja babcia Isia (od Henryki) i tak przetrwało w mojej rodzinie do dziś. Babcia kapustę z grochem robiła dość często, nie tylko na wigilijny stół. Jeśli przygotowywała ją jako posiłek na obiad, to zawsze robiła ją z okrasą, albo z boczku, albo z jakiegoś mięska z tłuszczem, które miała akurat w lodówce. Często też aby nadać większej kremowości daniu dodawała dwie, trzy łyżki ugotowanych ziemniaków i całość trochę gniotła tłuczkiem.
To rozwiązanie ma jeden minus jeśli do kapusty z grochem dodamy ziemniaki to należy ją zjeść tego samego dnia, bo następnego już tak dobra nie jest.
Moja Teściowa natomiast kapustę z grochem robi jeszcze troszkę inaczej bo oprócz grochu i kapusty kiszonej dodaje również świeżą kapustę. Także ile gospodyń i domów tyle rodzajów tego dania. U mnie kapustę z grochem robi się tak:


PRZEPIS NA KAPUSTĘ Z GROCHEM:

(przygotowuje w garnku z żeliwa)

- opakowanie grochu łuskanego 500 g
- 500 g kapusty kiszonej
- 2 średnie cebule
- olej rzepakowy (jeśli na wigilijny stół, jeśli nie to smalec lub tłuszcz gęsi)
- sól, pieprz świeżo mielony

Groch namaczamy na noc.

Namoczony groch gotujemy do miękkości, u mnie ponad godzina. To bardzo ważne groch musi być kremowy rozpadać się w palcach.
Są dwie szkoły robienia kapusty z grochem jedna mówi aby najpierw kapustę ugotować i dodać ugotowaną, a druga, aby do ugotowanego grochu dodać kapustę kiszona i dalej gotować. Ja właśnie tak robię, do ugotowanego grochu, dodaję wypłukaną pod bieżącą wodą kapustę kiszoną, podsmażoną na oleju posiekaną cebulę. Całość gotuje na małym ogniu około 1,5 godziny (zazwyczaj zostawiam na kuchni indykcyjnej na poziomie mocy 2, czyli kapusta jest cały czas jakby gorąca ale się nie gotuje, dzięki temu całość jest mięciutka, a smaki uzupełniają się).
Doprawiamy solą i pieprzem i gotowe!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Cześć! Dziękuję, za komentarz. Bardzo mi miło, że tutaj zaglądasz.
Pamiętaj, że pozostawiając komentarz wyrażasz zgodę na jego publikację na tej stronie, jak i twojego nicku- użytkownicy z kontem google.

Copyright © 2017 SMYKWKUCHNI