grudnia 22, 2019

Kruche rogaliki z nadzieniem z maku i marcepanu!





Rogaliki kruche nadziewane masą makową z migdałami, powstały przypadkiem, zaskoczyły mnie tak bardzo smakiem i teksturą ciasta kruchego. To chyba moje najlepsze kruche rogaliki, jakie do tej pory zrobiłam. Nie miałam ich w planie robić, jako świąteczny wypiek ale miałam zamrożoną masę z białego maku i marcepanu, którą musiałam już wykorzystać. Masa z białego maku z nieprzyzwoitą ilością migdałów to najlepsza masa makowa do wszelakich ciast, makowców czy właśnie rogalików.
 Jak zrobiłam pierwszy raz masę makową na bazie białego maku i migdałów to moje kubki smakowe poszybowały w jakiś kosmos, dzisiaj wiem, że choćby nie wiem co, nie kupię żadnej puszki z gotową masą makową, no chyba że nie będę mieć po prostu czasu na jej przygotowanie, ale prawda jest taka, że jak raz zjesz coś wyśmienitego nie potem nie chcesz jeść tylko smacznego ;-).
W tym wpisie nie będę Cie namawiać do przygotowania masy z białego maku bo piszę ten post w niedzielę popołudniem, a Święta są już w środę. Jeśli masz gotową masę makową to użyj ją do ciasta kruchego, na które znajdziesz przepis poniżej. Możesz też wykorzystać słoik powideł śliwkowych, nutelli bądź zmiksowane z masłem i cukrem migdały. Czym nadziejesz takie rogaliki to zostawiam już Twojej fantazji.

Ciasto kruche powstało przypadkiem, dotychczas ciasto kruche przygotowywałam według kilku receptur różnych cukierników, ale robiąc te rogaliki, myślami byłam gdzieś chen daleko w czasach dzieciństwa i przypomniało mi się jak rogaliki robiła moja babcia, która zawsze powtarzała, że do kruchego najważniejsza jest tłusta śmietana i masło. 
No i tak zrobiłam, chyba mi podpowiadała ten przepis w myślach!





PRZEPIS NA CIASTO KRUCHE DO ROGALIKÓW:

- 500 g mąki pszennej
- 200 g masła
- 2 duże łyżki tłustej śmietany
- 4 kopiaste łyżki cukru pudru
- 1/4 łyżeczki proszku do pieczenia


W misie robota umieść posiekane szybko masło wyjęte prosto z lodówki (przy cieście kruchym temperatura składników ma bardzo duże znaczenie, jak i jak najkrótszy czas wyrabiania ciasta), dodaj śmietanę i cukier i ucieraj masę. U mnie na skali 3.
Kiedy składniki się połączą dodaj mąkę i proszek do pieczenia, wyrabiaj ciasto tylko aby trochę się zagniotło. 
Wyjmij na blat, szybkim ruchem kilka razy zagnieć ciasto. Ciasto jest bardzo elastyczne i trochę przypomina w konsystencji marcepan, trzeba je dobrze podsypywać przy wałkowaniu. Ciasto nożem tniemy na trójkąty i rolujemy do formy rogalika.
Ja rogaliki nadziewałam masą z białego maku i migdałów (przepis poniżej).

Rogaliki układamy szybko na blaszce i wstawiamy do nagrzanego piekarnika do temp. 175 -180 stopni C. 
Grzanie termoobieg.
Czas pieczenia w zależności od wielkości rogalików u mnie 25 minut.
Pieczemy na słomkowy kolor.
Studzimy całkowicie i posypujemy cukrem pudrem.




MASA Z BIAŁEGO MAKU I MARCEPANU

- 500 g białego maku
-100 g marcepanu
-100 g płatków migdałowych
- 3/4 szklanki mąki migdałowej tj. posiekane na pył migdały
- 3/4 szkl cukru pudru + 1/3 szklanki miodu lipowego
- dwie garście rodzynek
- dwie garście posiekanych daktyli
- 50 g masła

Gotujemy mak.
Mak zalej wodą i gotuj na minimalnym ogniu około 10 -15 minut. Wyłącz płytę indukcyjną i pozostaw na godzinę. Mak się parzy.
Odcedź na sicie wyłożonym gazą lub tetrą.

Odciśnięty mak, cukier i daktyle, zmiel dwukrotnie w maszynce do mięsa.
W garnku stop masło, dodaj zmielony mak i pozostałe składniki, całość wymieszaj na jednolitą masę. Masę najlepiej pozostawić na kilka godzin, aby się przegryzła.
Do wystudzonej masy dodaj jajko i nadziewaj nią rogaliki lub makowce.


Życzę Wam smacznego!



3 komentarze:

  1. bardzo spodobało mi się nadzienie tych rogalików :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie mam maszynki do mięsa, czy ten mak można jakoś inaczej rozdrobnić? Zmielić suchy w młynku lub już namoczony zmiksować?

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak długo można przechowywać rogaliki?

    OdpowiedzUsuń

Cześć! Dziękuję, za komentarz. Bardzo mi miło, że tutaj zaglądasz.
Pamiętaj, że pozostawiając komentarz wyrażasz zgodę na jego publikację na tej stronie, jak i twojego nicku- użytkownicy z kontem google.

Copyright © 2017 SMYKWKUCHNI