czerwca 16, 2020

ORGANIZACJA KUCHNI Z IKEA – FUNKCJONALNOŚĆ I WYGODA





Jestem posiadaczką mojej ukochanej szarej kuchni z IKEA już pięć lat. Myślę, że to dobry moment aby podzielić się z Wami moimi sugestiami, spostrzeżeniami i tym, jak powinna być zorganizowana funkcjonalna kuchnia. Kuchnia, to przede wszystkim miejsce, w którym przebywa każdy domownik, dlatego musi uwzględniać potrzeby wszystkich członków rodziny. Kuchnia to też takie rodzinne centrum dowodzenia wszechświatem, to tu zapadają często te najważniejsze decyzje przy stole, czy przy kuchennym blacie, to tu powstają pachnące masłem drożdżówki z truskawkami, i to tu najczęściej ustawia się kolejka po jeszcze ciepłe naleśniki lub gofry. Kuchnia to bez wątpienia życie.
Jak sprawić by praca w niej była przyjemna? By każdy przedmiot miał swoje miejsce i abyś już nie musiała słyszeć: „Kochanie, w której szafce mamy sól?”.
Ten wpis mam nadzieję, że będzie dla Ciebie dużą dawką inspiracji i moich pomysłów na zaaranżowanie przestrzeni i organizację w kuchni.

Nie ma dobrze urządzonej kuchni bez dobrego projektu. Projekt to podstawa. Kuchnię IKEA możesz zaplanować samodzielnie korzystając z planera na stronie, lub skorzystać z usług projektanta, który podpowie, jak zaprojektować funkcjonalną kuchnię. Takie spotkanie może odbyć się w sklepie IKEA lub podczas videorozmowy.
Ja swoją kuchnię planowałam samodzielnie i jestem, do dnia dzisiejszego, z tego projektu bardzo zadowolona. Kluczową rzeczą, jest oczywiście prawidłowe rozplanowanie przestrzeni roboczej, miejsca na lodówkę, zlew i płytę grzewczą. Warto skrupulatnie przeanalizować, po co i w jakiej kolejności sięgamy w kuchni, aby zachować tzw. ciąg roboczy.




W kuchni warto postawić na szuflady, są wygodne i pojemne. System kuchni METOD pozwala na dobór wszelakich rozwiązań, szuflady MAXIMERA to różna głębokość, jak i wysokość. Możesz zaprojektować szuflady wewnętrzne i zewnętrze. Zastosować w nich boczne przeszklenia, które ułatwiają organizację – od razu widzimy zawartość szuflad. Możesz zastosować również w nich wewnętrzne oświetlenie kuchenne IKEA, dzięki czemu nawet wieczorem zawartość szuflady jest doskonale widoczna.
Szuflady możesz w bardzo łatwy sposób zorganizować dodając do nich przegródki MAXIMERA, sprawdzają się one wyśmienicie w mojej kuchni i dzięki nim unikam bałaganu w szufladach. Możesz je zastosować np. w szufladzie z przyprawami, gdzie często chce panować chaos, lub w szufladzie np. z pokrywkami czy deskami. W szufladach z przyprawami postaw na pojemniki szklane, dzięki czemu przyprawy są widoczne, zadbaj o organizery do szuflad kuchennych VARIERA – to bambusowy pojemnik z uchwytem, możesz w nim ułożyć przyprawy, z których korzystasz najczęściej np. sól, pieprz czy oliwę z oliwek. Pojemnik może stać w szufladzie zawsze w gotowości, możesz go postawić na stole. Jest ładny, estetyczny i przede wszystkim dba o organizację szafek w kuchni.








*Na tablicy: 

szuflada FÖRVARA
kosz UTRUSTA
szuflada MAXIMERA



 



Szuflady w mojej kuchni wyłożyłam specjalną matą antypoślizgową zserii VARIERA. Po pierwsze w ten sposób zabezpieczam szuflady, a dodatkowo produkty w nich przechowywane nie przesuwają się. Jak, już piszę o szufladach, muszę wspomnieć o tym, że wszystkie moje szuflady w kuchni są samo- domykające się, tzn. że żadną nie jesteś w stanie trzasnąć, szafki drzwiowe również wyposażyłam w domykające zawiasy, to jest najlepsze rozwiązanie, jakie możesz zafundować swojej kuchni!

Jak wyposażyć szuflady kuchenne: przede wszystkim rozmieść je w przemyślany i logiczny sposób. Przy płycie grzewczej mam dwie szuflady duże, a w nich dwie szuflady wewnętrze, trzymam tam produkty, po które sięgam kiedy jestem przy płycie indukcyjnej np. pojemniki na przyprawy czy ściereczki kuchenne. Akcesoria kuchenne warto uporządkować i przeznaczyć na nie osobną szufladę, u mnie to szuflada o szerokości 60cm, dzięki czemu mam w niej miejsce zarówno na wałek do ciasta, łopatki do naleśników, pędzelki silikonowe czy chociażby otwieracz do wina. Każdy przedmiot ma swoje miejsce dzięki tacce - pojemnikowi na sztućce z serii VARIERA. Postawiłam na eleganckie drewniane pojemniki, które wiem, że będą mi służyły lata. Tace możesz wybrać w różnych szerokościach i z różnych tworzyw. Zadbałam też o moje noże. Jestem blogerem i fotografem kulinarnym, w mojej kuchni mam bardzo dużo różnych przedmiotów, kocham gotować, dlatego noży, jak i akcesoriów czy ceramiki mam sporą ilość. O dobre noże warto dbać, szczególnie o ich ostrza. Powinny być one zabezpieczone, tak aby się nie obijały o siebie i nie tępiły jednocześnie. Postaw na tacę na noże IKEA również z serii VARIERA, polecam Ci zapoznanie się tablicami moodboardowymi, jakie dla Ciebie przygotowałam.

Dzięki tym rozwiązaniom, mamy świetnej jakości szuflady, wyposażone w boczne przeszklenia, podziałki, organizery, tace i oświetlenie. Teraz każdy wie gdzie znaleźć korkociąg lub liście laurowe.







Na tablicy:

Uchwyt na żelazko VARIERA
Wkład do szaflady VARIERA
Wkładka do szuflady na słoiki VARIERA
Wkładka do szuflady bambusowa VARIERA
Wkładka do szuflady VARIERA
Uchwyt na talerze VARIERA
Uchwyt na talerze VARIERA
Pojemnik na przyprawy RAJTAN
Taca na noże VARIERA
Taca na noże VARIERA



na tablicy:


Wiszące szafki kuchenne - jak wykorzystać maksymalnie ich przestrzeń? Moja kuchnia z IKEA jest kuchnią klasyczną, postawiłam na klasykę, bo wiem, że taki model kuchni będzie elegancki długie lata. Dlatego w zabudowie górnej mam wysokie szafki, niespotykane nigdzie indziej rozwiązanie - szafki o wysokości aż 100 cm. Sprawdzą się w każdej małej kuchni, dzięki nim swobodnie będziesz mógł przechowywać przedmioty. Posiadam dwie olbrzymie szafki wiszące o szerokości 80 cm i wysokości aż 100cm i dwie o szerokości 60cm. Zobacz tylko, ile ceramiki i szkła jest w stanie zmieścić jedna z nich! W wiszących szafkach skrupulatnie podziel szafkę półkami, dopasuj wysokość każdej półki do ich zawartości. Ja jestem zbieraczem kubków i filiżanek, bez wątpienia z tego zbieractwa się już nie wyleczę, kocham każdą moją filiżankę. Jako bloger kulinarny, gromadzę też wiele rzeczy, które są mi potrzebne do fotografii. Potrzebowałam dużych i pojemnych szafek. Dodatkowo ich powierzchnię roboczą możesz zwiększyć poprzez zastosowanie np. półeczek wewnętrznych VARIERA- na moim koncie na Instagramie, niemalże każdego dnia dostaje o nie pytania – skąd są? Są oczywiście z IKEA i są świetne! Mam jedną w szafce z kubkami a drugą w szafce z talerzami. Zobacz, jak w prosty sposób, można rozgraniczyć produkty w szafkach. Polecam Ci też, zwróć uwagę na stojaki na talerze, są również z serii VARIERA i są dobrym rozwiązaniem na poprawę funkcjonalności Twojej kuchni. Poniżej znajdziesz planszę, na której zapisałam - moim zdaniem - świetne produkty, które sprawdzą się w każdej kuchni.



na tablicy:





Jeśli zdecydujesz się tak, jak ja na wysokie szafki wiszące, to zwróć uwagę, co i jak w nich poukładasz. Pamiętaj, aby rzeczy, po które sięgamy najczęściej w domu tj. talerze, kubki czy miseczki, stały na najniższych półkach, wtedy bez problemu sięgnie po nie też dziecko.
Ja swoją szafkę zorganizowałam w ten sposób, że na dolnej półce znajdują się talerze śniadaniowe, deserowe, głębokie i duże, z tej ceramiki korzystamy każdego dnia.
Półka wyżej to salaterki na sałatki, które jemy codziennie, albo do obiadu czy na kolację, jak i miseczki na owsianki, jaglanki czy jakieś desery.
Kolejna półka wyżej - to ceramika okazjonalna, komplet filiżanek dla gości, a na samej górze znajdują się imbryki na zimę, waza, z której korzystam tylko na święta i wysokie dzbanki.
Podejdź do układania w swojej szafce zadaniowo i praktycznie. Zobaczysz, jak bardzo wpłynie to na funkcjonalność Twojej kuchni.








Szafka, która chyba powinna być w każdej kuchni - to cargo z olejami i przyprawami w butelkach. Przeznaczyłam na nią szafkę 20cm i wszystkie butelki, mam w jednym miejscu pod ręką, przy blacie roboczym. Jak przygotowuję sałatkę na blacie, czy smażę naleśniki sięgam bez problemu jedną ręką do tej szafki po dowolny olej czy ocet jabłkowy. W szafce cargo mam też pojemnik z solą, tak aby była pod ręką.








Wiele z nas chciałoby mieć spiżarnię przy kuchni, ale nie każdy z nas ma taką możliwość, ze względu na metraż mieszkania czy domu. Ja postawiłam na spiżarkę w zabudowie kuchennej. Do tego celu sprawdzą się idealnie kosze UTRUSTA.
W całej mojej ściance, jak lubię nazywać moją wysoką na 2,8 m zabudowę i głęboką na 60cm, mam zaprojektowane łącznie 14 koszy. Tak, to dużo i ta liczba daje mi niesamowity komfort w kuchni, jak i pozwala zorganizować miejsce dla każdej rzeczy w kuchni.
Zaczynając od dołu zabudowy mam dwie szafki o szerokości 40 cm i głębokości 60 cm, zwykłe półki nie byłyby dobrym rozwiązaniem. Gdybym chciała bodajże wyjąć mąkę, która stała by na końcu tak głębokiej półki, musiałbym z niej wyjąć wszystko, za nim bym po nią sięgnęła. Dlatego postawiłam na kosze jest to wygodne, ergonomiczne i niedrogie rozwiązanie. Warto ich ilość dobrze rozplanować. Wiedzieć jakie przedmioty będziemy w nich przechowywać. Ja w jednej z szafek zaplanowałam dwa kosze osadzone dość blisko siebie na produkty typowe dla spiżarni tj. przetwory domowe, puszki z mleczkiem kokosowym czy z fasolką. To moja taka mała spiżarnia. Kolejne kosze to miejsce na np. plastikowe pojemniki na żywność, garnki, patelnie. W wyższych szafkach w koszach przechowuję mąki, kasze, makarony, koszyki na pieczywo, czy drobny sprzęt do kuchni jak blendery. Na samej górze w szafkach mam rzeczy, które używam rzadziej np. żeliwne naczynia do pieczenia, grill elektryczny czy gofrownicę. Tutaj kierowałam się tą samą zasadą co przy szafkach - to z czego korzystam często w zasięgu ręki.







Oczywiście w każdej kuchni należy przewidzieć miejsce np. na lodówkę, zmywarkę, kuchenkę mikrofalową (jeśli korzystasz) czy ekspres do kawy. W IKEA możesz wybrać cały zintegrowany sprzęt AGD.




W dobrze zaprojektowanej kuchni możesz tworzyć dowolne kombinacje szuflad zewnętrznych, wewnętrznych czy koszy. Celowo umieściłam tutaj zdjęcie kombinacji moich szuflad, żadna z nich nie styka się ze sobą i każdą jedną możesz otworzyć w pełni swobodnie, by mieć w szybki i łatwy sposób wszystko w zasięgu ręki.









Czasami małe rzeczy zmieniają wszystko. To one składają się na codzienność. Moje jeszcze dwa patenty, które ułatwiają mi prace w kuchni to plastikowe cienkie deski do krojenia FINFÖRDELA, nie ślizgają się, szybko się myją i zajmują mało miejsca w szafce kuchennej. Są w różnych kolorach dzięki czemu możesz swobodnie podzielić je na: deski do mięsa i deski do warzyw.

Bardzo lubię plastikowy duży i wygodny durszlak GRUNDVATTNET, który też czasami pełni u mnie rolę ociekacza-suszarki, jeśli chce na szybko umyć filiżankę po kawie. Drugi natomiast metalowy o tradycyjnym kształcie IDEALISK najczęściej służy mi do makaronu. Obydwa mają tę wielką zaletę, że postawione na zlewie, końcami opierają się oprawę zlewu, dzięki czemu durszlak nie dotyka dna zlewu, umożliwiamy w ten sposób swobodne odsączenie produktu. Niby taka mała rzecz, a jednak zmienia tak wiele!






na tablicy:
- deska do krojenia APTITLIG





Ostatnia ważna rzecz, która dotyczy już każdego z nas, to segregacja odpadów. W zabudowie kuchennej musimy wygospodarować miejsce na kosze. Od samego początku postawiliśmy również na rozwiązanie z IKEA i wybraliśmy zestaw 5 koszy: na odpady zmieszane, bio, plastik, papier i szkło.
Zresztą odnoszę wrażenie, że chyba każdy już zna ten system, bo za każdym razem, jak udaję się wyrzucić śmieci – no dobra w 99% to mąż wychodzi z odpadami 😉- każdy ma ze sobą wiadereczko (bo tak nazywamy nasze kosze) z rączką z IKEA. To chyba najlepsza rekomendacja tych koszy, są bardzo wygodne i bez problemu zmieścisz je w szufladzie.






Na koniec chciałbym napisać, że bez wątpienia kuchnia to ta część domu, w której dzieje się najwięcej. Dużo się gotuje, prowadzi rozmowy przy stole, często piekąc wypieki ze starego zeszytu wspominamy smaki dzieciństwa, jak i naszych bliskich. To tu dużo smakujemy, próbujemy, często śmiejemy się i prowadzimy, jakże poważne dyskusje 😉. Kuchnia to nie bez powodu - serce domu, miejsce, z którego bije zawsze ciepło.
 Zadbaj o to, by to pomieszczenie było takie, o jakim zawsze marzyłaś i takie, jakie Tobie się podoba. Bo to Ty, a nie nikt inny, będzie porankiem pił w tej kuchni świeżo zaparzoną kawę przy blacie kuchennym.
Moja kuchnia to przede wszystkim miejsce bardzo dobrze zorganizowane, w którym lubię gotować, piec i spędzać czas, ale również, jak mam ochotę to – tańczę. Bo kuchnia to życie – to nasz dom.






*WPIS POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z IKEA

11 komentarzy:

  1. Jeszcze mam pytanie czemu do samego sufitu nie poprowadziliscie szafek ?

    OdpowiedzUsuń
  2. Karolina, a co z lodówką? Jest w kuchni czy w innym miejscu?

    OdpowiedzUsuń
  3. A mikrofalówka też jest z IKEA? Bardzo mi się podoba i ciekawa jestem jaki to model?

    OdpowiedzUsuń
  4. Z IKEA można urządzić naprawdę bardzo ładną, fajną i funkcjonalną przestrzeń w kuchni. Oczywiście taki zabieg ma mnóstwo zwolenników oraz przeciwników. Ja natomiast jestem jak najbardziej za tym rozwiązaniem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo przyjemny wpis! Jestem właśnie na etapie urządzania własnej kuchni, więc szukam różnych inspiracji. Podobają mi się te szare meble, więc może zdecyduję się na coś podobnego. Chciałabym też mieć sprzęty kuchenne w zabudowie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawe rozwiązania, sama z niektórych korzystam. Ikea cieszy się dużą popularnością ze względu na swoją prostotę. Niemniej jednak ciekawym uzupełnieniem mogą być akcesoria kuchenne ze strony https://wenko-sklep.pl/pol_m_Kuchnia-2249.html. Kupiłam ostatnio kilka produktów do swojej kuchni i jestem bardzo zadowolona. Serdecznie polecam.!

    OdpowiedzUsuń
  7. Cudowna kuchnia, bardzo mi się podoba. Od dłuższego czasu zastanawiam się nad remontem swojej, więc cieszę się, że trafiłam na ten inspirujący wpis. Muszę jeszcze tylko znaleźć odpowiedni sklep ze sprzętami AGD i będę mogła w końcu wprowadzić jakieś zmiany. Nie umiem się doczekać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Chciałabym zupełnie odmienić swoją kuchnię pod względem wyglądu i funkcjonalności. Właśnie taki porad było mi trzeba. Nie jestem pewna jednak czy dam radę zaprojektować wszystko sama, dlatego chyba zdecyduję się na pomoc architekta https://projektowanie-wnetrz-online.pl/aranzacje/kuchnia Zawsze będzie łatwiej i szybciej.

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetnie urządzona kuchnia! Wspaniale zorganizowana no i bardzo piękna ! A ja chciałam też zapytać skąd jest lampa sufitowa ?

    OdpowiedzUsuń

Cześć! Dziękuję, za komentarz. Bardzo mi miło, że tutaj zaglądasz.
Pamiętaj, że pozostawiając komentarz wyrażasz zgodę na jego publikację na tej stronie, jak i twojego nicku- użytkownicy z kontem google.

Copyright © 2017 SMYKWKUCHNI