maja 19, 2020

Zielone pesto ze szparagami i grana padano! Obłędnie dobre!


Zielone pesto, domowe zielone pesto, chyba tak powinnam zacząć ten wpis. Ja bez pesto żyć nie umiem, uwielbiam zamknąć w słoiczku całą moc zieleniny i cieszyć się każdego dnia. Zielone pesto domowej roboty robię na taką ilość sposobów, że chyba bym wszystkich nie policzyła. Ale to musiałam tutaj dodać na bloga bo jest to sztos totalny!
Za nim Wam napisze przepis, chce Wam powiedzieć dlaczego w ogóle warto robić domowe pesto? Po pierwsze pesto to tak naprawdę kondensat zdrowych składników, które wpływają dobroczynnie na nasze zdrowie. W całej zieleninie i ziołach znajdujemy szereg witamin a natka pietruszki i czosnek to naturalne antybiotyki. 
Oczywiście, jak wiecie witaminy dzielą się na te, które rozpuszczają się w wodzie - to ta zdecydowanie większa grupa witamin, i witaminy rozpuszczalne w tłuszczach - to cztery witaminy A, D, E, K. Łatwo możesz to zapamiętać kiedy zakodujesz sobie to jako jeden wyraz "adek". To te cztery witaminy, aby mogły być wchłonięte do naszego organizmu musza mięć tłuszcz, dlatego marchewkę zawsze należy spożywać np. z oliwą z oliwek, albo z jakimś tłuszczem np. awokado, czy orzechami. 
Zamykając zatem w pesto produkty, w których znajdują się te witaminy, ułatwiamy ich przyswajalność w naszym organizmie.
Dodatkowo tak normalnie raczej nie sięgałabym do śniadania po czosnek czy natkę pietruszki, nie wspominając już o innej zieleninie typu koperek. Tak na prawdę dodając do omleta czy nawet na najzwyklejszą kanapkę odrobinę zielonego pesto, zmieniamy smak ale dodatkowo dostarczamy sobie dawkę witamin i zdrowia!
Sama tylko natka pietruszki działa cuda - tak w ogóle to jestem mega fanem natki i staram się ją dodawać do wszystkiego, gdzie tylko pasuje- ma działanie odtruwające organizm, łagodzi nerwobóle, poprawia wzrok, cerę, trawienie, działa moczopędnie -wskazane przy gromadzeniu wody, chorobach nerek, usuwa wzdęcia, jest bogatym źródłem witaminy C (54%!!!) i witaminy A - to ta witamina wpływa na nasz wzrok.
Mogłabym tutaj pisać tak w nieskończoność o pietruszce i o wielu innych ziołach, które możesz zamknąć w słoiczku i dawkować sobie codziennie na zdrowie!

Jeśli jakimś cudem w Twojej lodówce nie ma domowego pesto to zmień tą sytuacje koniecznie.

Domowe pesto to tak naprawdę trzy składniki:


- zielenina ( dowolna to co masz: natka pietruszki, koperek, bazylia, oregano, tymianek, lubczyk, liście marchewki, liście rzodkiewki, botwinka, zioła jadalne)

- coś białkowego ( orzechy np. pinii, słonecznika, dyni, laskowe, włoskie lub np. ser parmezan czy grana padano - kocham te z dodatkiem odrobiny sera!)

- dobre zdrowe tłuszcze ( oliwa z oliwek, oleje tłoczone na zimno tj. z rzepaku, lnu, lnianki, z pestek dyni, z orzecha laskowego i wiele innych) dodałabym tutaj również awokado, które może pełnić rolę zdrowego tłuszczu







Zielone pesto ze szparagami i grana padano:

- 1/3 pęczka koperku
- 1/3 pęczka natki pietruszki
- garść szpinaku
- garść liści kolendry
- 2 łyżki startego na tarce grana padano
- około 4 - 5 zielonych obranych szparagów
- 3 ząbki zielonego czosnku
- zdrowe oleje np. oliwa z oliwek około 80 -120 ml tak aby całość dało się zmiksować 
- sól morska


Całość wkładam do litrowego słoja ugniatam aby wszytko było, jak najbliżej dna, zalewam oliwą z oliwek i miksuję blenderem bardzo bardzo dokładnie.
Gotowe!

Najlepsze schłodzone przez minimum 12 godzin w lodówce.

W kilku ostatnich postach na blogu znajdziesz wiele pomysłów na dania z pesto!

Przesmacznego!

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Cześć! Dziękuję, za komentarz. Bardzo mi miło, że tutaj zaglądasz.
Pamiętaj, że pozostawiając komentarz wyrażasz zgodę na jego publikację na tej stronie, jak i twojego nicku- użytkownicy z kontem google.

Copyright © 2017 SMYKWKUCHNI