marca 10, 2017

DOMOWY CHLEB NA ZAKWASIE




PRZEPIS NA CHLEB

Pszenny domowy chleb na samym zakwasie ;-)


Ostatnio dużo na moim blogu przepisów na chleb, bo i dużo chleba piekę. Przestałam kupować pieczywo, i ciągle coś piekę, jak nie bułki, to chleby, to w formie, to na kamieniu, to bagietki, to pszenne, to graham i tak w kółko. A pytań o pieczenie chleba dostaje od Was najwięcej. Ostatnio nagrałam dla Was filmik o tym jak zrobić zakwas na chleb, omówiłam w nim wszytko co tylko wiem (filmik był dostępny na Insta stories). Jeśli ktoś z Was ma mimo to pytania odnośnie zakwasu na chleb, to śmiało piszcie. Zachęcam Was do śledzenia mojego profilu na Instagramie, bo tam jestem codziennie i jeśli tylko coś robię, to na gorąco pokazuje to aby móc podzielić się czym wiem, ale i też dowiaduje się całej masy rzeczy od Was, za co z całego serca dziękuję. Dzisiejszy chleb piekłam bez żadnej formy bezpośrednio na kamieniu do pizzy, taki chleb muszę przyznać szczerze lubię najbardziej, i samo pieczenie takiego chleba sprawia mi największą frajdę. Podczas wypieku chleba bardzo ważna jest odpowiednia temperatura. Czyli jaka? A no właśnie, dobre pytanie. Sama cięgle szukam idealnych ustawień mojego piekarnika, bo nie ma co się oszukiwać ale każdy piekarnik piecze inaczej, a elektryczny i gazowy to już w ogóle inne historia. Zauważyłam, że chleb pieczony na kamieniu dobrze wyrasta i ładnie się rumieni kiedy mam go w piekarniku na siatce a nie blaszce, i kiedy zajmuje środkową półkę, jeśli piekę go ciut niżej zbyt mocno się podpieka od dołu. Chleby piekę też w ciut wyższych temperaturach niż dotychczas, chcąc osiągnąć efekt cienkiej ale chrupiącej skórki.
W moim piekarniku to zakres 220- 230 stopni C. 
Chleby piekę na zakwasie żytnim. Dzisiejszy chleb upiekłam z wykorzystaniem ekologicznej mąki pszennej typ 750 marki Polskie Młyny, marki za pewno bardzo dobrze Wam znanej. Chlebek wyszedł przepyszny, z idealnie chrupiącą skórką i miękkim miąższem. 

Polecam Wam wypróbowanie tego przepisu na chleb;-)



SKŁADNIKI na CHLEB NA ZAKWASIE

1. ZACZYN

- 200 g aktywnego zakwasu żytniego (przepis na zakwas)
- 220 g mąki pszennej ekologicznej typ 750 Polskie Młyny
- niepełna szklanka wody o temperaturze pokojowej

W/w składniki mieszamy w dużej misce i pozostawiamy na 12 godzin, najlepiej na noc , aby rano móc kontynuować pracę z pieczeniem chleba.

2. CIASTO NA CHLEB


- cały zaczyn
- 550 g mąki pszennej ekologicznej typ 750 Polskie Młyny
- łyżka oliwy z oliwek
- 2 łyżki miodu
- 1 łyżka soli
- mąką do podsypywania 

Mieszamy wszystkie składniki np. drewnianą łyżką, aby się połączyły, odstawiamy na godzinę do godziny i 15 minut.
Ciasto wyjmujemy z miski formujemy w kulkę, bochenek, przekładamy do koszyczka wyłożonego ściereczką, posypaną mąką. Ciasto zostawiamy do wyrośnięcia. Czasu tutaj celowo nie podaje ciasta powinno przybyć ponad 100%. Czasami zjamuje to pół godziny, a czasami dwie godziny, wszytko zależy od "mocy" zakwasu. Ciasto wykładamy na oprószony mąką kamień i wstawiamy do gorącego piekarnika (bardzo ważne!). 
Temperatura pieczenia 55-65 minut. Grzanie pierwsze 40 minut dół piekarnika. Reszta czasu dół + termoobieg. Na dole w piekarniku postaw metalowy kubeczek z wodą, dzięki temu skórka będzie bardzo chrupiąca. 
Temperatura 220 stopni C.
Kontroluj temperaturę piekarnika, pamiętaj, że każdy piekarnik piecze inaczej. 
Chleb powinien mieć piękny złoty kolor.
Po upieczeniu, uderzony od spodu powinien wydawać głuchy odgłos.
Chleb studzimy na kratce, nie kroimy gorącego chleba.

Gotowe Smacznego!

Kto piecze chleb?



Więcej przepisów na chleb znajdziesz w zakładce DOMOWE PIECZYWO

1 komentarz:

Witam! Dziękuję za odwiedziny! Jeśli chcesz poznać mnie bliżej, śledź mój profil na Instagramie lub Facebooku. Będziesz, zawsze na bieżąco, a mi będzie miło, Cię poznać ;-) Do zobaczenia!

INSTAGRAM 32 200 obserwatorów

Copyright © 2017 SMYKWKUCHNI